07 Οκτωβρίου 2014

ΠΡΩΤΗ ΗΜΕΡΑ ΤΗΣ ΙΕΡΑΡΧΙΑΣ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ





Μήνυμα ενότητας προς κάθε κατεύθυνση - και ιδιαιτέρως προς την πολιτική ηγεσία - έστειλε ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών Ιερώνυμος στην εναρκτήρια ομιλία του στην τακτική συνεδρίαση της Συνόδου της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, που συνέρχεται από το πρωί της Τρίτης στο Συνοδικό Μέγαρο της Μονής Πετράκη. "Απαιτείται πολιτική ενότητα για τα επόμενα χρόνια εν μέσω των συνθηκών που έχουν αναπτυχθεί γύρω μας. Ο ρόλος και η θέση μας δεν είναι ασφαλώς να πολιτικολογούμε. Δεν νοείται Εκκλησία ως θεσμός προσόμοιος των πολιτικών. Δεν γνωρίζει κομματικές παρατάξεις ούτε αναμειγνύεται σε πολιτικές αντιπαραθέσεις", σημείωσε ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος για να προσθέσει:"Δεν δύναται ωστόσο και να αγνοήσει τα πολιτικά δρώμενα, κλείνοντας τα μάτια μπροστά στα κοινωνικά προβλήματα. Αντιθέτως, έχει την αποστολή να μαρτυρεί στην πράξη έναντι των πολιτικών αρχών, όταν αυτές ενεργούν εις βάρος του λαού ή ερήμην του. Χωρίς λοιπόν την ενότητα των πολιτικών μας και τη σταθερότητα των βουλευτικών δομών, οι θυσίες του ελληνικού λαού κινδυνεύουν να πάνε χαμένες, να πέσουν στο κενό, γεγονός το οποίο θα οξύνει έτι περαιτέρω τις κοινωνικές ανισότητες και θα δώσει χώρο σε όσους επιβουλεύονται το μέλλον της χώρας μας". Μέσα σε αυτή την πραγματικότητα που βιώνει ο τόπος ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος υπογράμμισε τη σημασία και της εκκλησιαστικής ενότητας διότι "κατά το πα­ρελ­θόν εκ­κλη­σι­α­στι­κές έρι­δες συ­νε­τέ­λε­σαν στο να επακολουθήσουν εθνικές καταστροφές". Και πρόσθεσε πως η Εκκλησία έχει χρέος να στηρίζει και να μη διχάζει τον λαό.

Στη συνέχεια ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών, Πρόεδρος της Ιεράς Συνόδου, ευχαρίστησε την Πολιτεία για τη συνεργασία με την Εκκλησία στην αντιμετώπιση ζητημάτων που εκκρεμούσαν ενώ στην ομιλία του, μεταξύ άλλων, αναφέρθηκε και στα θέματα που θα απασχολήσουν τους Μητροπολίτες μέλη της Ιεραρχίας μέχρι την Παρασκευή, ημέρα κατά την οποία θα πραγματοποιηθούν αρχιερατικές εκλογές για την πλήρωση των χηρευουσών Μητροπόλεων Γρεβενών, Μεγάρων και Σαλαμίνος καθώς και Νέας Ιωνίας και Φιλαδελφείας.
Ακολουθεί ολόκληρη η ομιλία του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερωνύμου προς τα μέλη της Σεπτής Ιεραρχίας:
γαπητοί ν Χριστ δελφοί,
Χά­ριτι Θεο συ­νέρ­χε­ται συ­νο­δι­κς ε­ραρ­χία τς κ­κλη­σίας τς λ­λά­δος στίς ρχές μις κόμη κ­κλη­σι­α­στικς πε­ριόδου. Κατά τόν λό­γο το Με­γά­λου Βα­σι­λείου (νε­πί­γρα­φος περί Συ­νό­δου), «Τί γρ ν γέ­νοιτο χα­ρι­έ­στε­ρον, τος το­σούτ τ πλή­θει τν τό­πων δι­­ρη­μέ­νους τ δι τς γά­πης νώ­σει κα­θο­ρν ες μίαν με­λν ρ­μο­νίαν ν σώ­ματι Χρι­στο δε­δέ­σθαι;». φεί­λουμε να δο­ξά­ζουμε τόν ν Τρι­άδι Θεό πού μς ξι­ώ­νει α­τς τς ε­λο­γίας. Θά θελα νά πεν­θυ­μίσω τι τό γε­γο­νός ατό κα­θε­αυτό τς συγ­κλή­σεως δέν ε­ναι στο­ρι­κς α­το­νό­ητο. ερά Σύ­νο­δος τς ε­ραρ­χίας συ­νέρ­χε­ται τα­κτι­κς καί λευ­θέ­ρως, κάτι τό ποο δέν ταν δυ­να­τόν γιά τά πρτα 70 καί πλέον τη τς στο­ρίας Της. Κατά τή μα­κρά πε­ρί­οδο μεταξύ τν τν 1834 καί 1907 δέν δί­δετο δεια νά συγ­κλη­θε ε­ραρ­χία πό τήν τότε Πο­λι­τει­ακή ρχή, πό τόν φόβο τς δυ­νά­μεως καί τς βα­ρύ­τη­τος πού μπο­ρε νά χει νό­τητα, συ­νο­δι­κό­τητα, φωνή καί μαρ­τυ­ρία τς κ­κλη­σίας πρός τήν κοι­νω­νία.

Σ
ς ε­χα­ρι­στ γιά τήν προ­σέ­λευσή σας στήν πα­ροσα Συ­νε­δρί­αση, ποία δέν δι­α­θέ­τει, πως τά τε­λευ­ταα τη, κεν­τρικό θέμα, χει μως πάν­τοτε βα­ρύ­νουσα ση­μα­σία. Πε­ρι­λαμ­βά­νει τρες ε­ση­γή­σεις, τίς ποες να­μέ­νουμε μέ ν­δι­α­φέ­ρον. Τόν κύ­κλο τους πρό­κει­ται νά νοί­ξει Σε­βα­σμι­ώ­τα­τος Μη­τρο­πο­λί­της Θεσ­σα­λο­νί­κης κ. ν­θι­μος μέ θέμα: «κ­κλη­σία καί νέος λ­λη­νι­σμός». Τήν παύ­ριον, Σε­βα­σμι­ώ­τα­τος Μη­τρο­πο­λί­της Μεσ­ση­νίας κ. Χρυ­σό­στο­μος θά μς νη­με­ρώ­σει «Περί τς μελ­λού­σης γίας καί Με­γά­λης Συ­νό­δου, τις θά συ­νέλθ κατά τό τος 2016». Καί τέ­λος, Σε­βα­σμι­ώ­τα­τος Μη­τρο­πο­λί­της Με­σο­γαίας καί Λαυ­ρε­ω­τι­κής κ. Νι­κό­λαος θά πα­ρου­σι­ά­σει τό θέμα: «ρ­θό­δο­ξος βι­ο­η­θι­κός προ­βλη­μα­τι­σμός». Θά πάρ­ξει κα­νός χρό­νος γιά συ­ζή­τηση καί νταλ­λαγή πό­ψεων. Θά πα­ρα­κα­λοσα μόνον ο το­πο­θε­τή­σεις σας π’ α­τν νά ε­ναι κατά τό δυνατόν καί­ριες καί σύν­το­μες, στε νά πο­μεί­νει πα­ραί­τη­τος χρό­νος γιά νά κα­τα­λή­ξουμε σέ συγ­κε­κρι­μέ­νες πο­φά­σεις πρός λο­ποί­η­σιν πό τς Δι­αρ­κος ε­ρς Συ­νό­δου. Ο και­ροί πο­δει­κνύ­ουν τήν ναγ­και­ό­τητα λή­ψεως πο­φά­σεων, μέ τίς ποες θά κ­φρα­σθε καί ν τ πρά­ξει νό­τητα τς κ­κλη­σίας.

τέταρτη μέρα ε­ναι φι­ε­ρω­μένη στίς πι­σκο­πι­κές κλο­γές πρός πλή­ρω­σιν τν τριν κε­νω­θει­σν ε­ρν Μη­τρο­πό­λεων Γρε­βε­νν, Με­γά­ρων καί Σα­λα­μνος, καί Νέας ω­νίας καί Φι­λα­δελ­φείας. πιπροσθέτως, Σύ­ν­οδος κα­λε­ται νά κα­λύ­ψει τήν δημιουργηθεσα θέση βο­η­θο πι­σκό­που.

Συ­νε­δρι­ά­ζουμε γιά μίαν ε
­σέτι φορά σέ κρί­σιμη συγ­κυ­ρία γιά τή χώρα μας. Ο ο­κο­νο­μι­κές δυ­σκο­λίες πα­ρα­μέ­νουν, πελ­πι­σία καί νερ­γία ξα­κο­λου­θον νά μα­στί­ζουν τόν γα­πητό λαό μας. πικρατε βαθειά γω­νία γιά τό νδεχόμενο ο συνεχιζόμενες θυ­σίες του νά μεί­νουν ν τέλει χω­ρίς ν­τί­κρι­σμα. Ε­θύνη τς κ­κλη­σίας ε­ναι νά με­τα­φέ­ρει τή φωνή τν προ­σφευ­γόν­των ες Α­τήν, νά δι­α­κη­ρύξει ατή τήν γω­νία γιά σα δο­κι­μά­ζουν τόν λαό το Θεο, νά τόν δι­α­κο­νε καί νά τόν στη­ρί­ζει μέ λες Της τίς δυ­νά­μεις. κ­κλη­σία δέν μπο­ρε παρά νά κ­φρά­σει ατή τήν γω­νία, δι­ότι ε­ναι κείνη πού πορ­ροφ λους α­τούς τούς κρα­δα­σμούς, τόν πόνο, τίς νάγ­κες, τήν πό­γνωση τν ν­θρώ­πων, καί προ­σπα­θε νά τεί­νει χερα βο­η­θείας καί νά δώ­σει δύ­ναμη καί λ­πίδα, νά μ­πνεύ­σει τό ραμα. Θέλω νά ε­χα­ρι­στήσω στά πρό­σωπά σας λες τίς ε­ρές Μη­τρο­πό­λεις γιά τό πο­λυ­σχι­δές ργο τους καί νά ζη­τήσω νά δι­α­βι­βά­σετε καί στούς κλη­ρι­κούς σας καί τούς λοι­πούς συ­νερ­γά­τες τίς ε­χα­ρι­στίες καί τήν να­γνώ­ριση γιά τήν πο­στή­ριξή τους στόν κοινό γώνα τς δι­α­κο­νίας. Χω­ρίς τή συμ­βολή τους μέσα πό τά ζωτικά μας κύτ­ταρα, τίς νο­ρίες νά τήν λ­λη­νική πι­κρά­τεια, τοτο τό ργο δέν θά ταν δυ­να­τόν νά πρα­γμα­το­ποι­η­θε. Ε­χα­ρι­στίες φεί­λον­ται καί πρός τά μέλη τς πα­ρελ­θού­σης Δι­αρ­κος ε­ρς Συ­νό­δου, πού συ­νέ­βα­λαν κο­πι­ω­δς στήν πί­λυση καί­ριων προ­βλη­μά­των. Πρέ­πει λοι, κάθε ερά Μη­τρό­πολη, νά συμ­βά­λουμε στό μέ­τρο πού μς να­λο­γε, δι­ότι μέ τήν κοινή προ­σπά­θεια πι­στεύω κρα­δάν­τως τι θά πέλ­θει καί νά­πτυξη στόν τόπο ατό καί πο­λυ­πό­θητη ξο­δος πό τόν ο­κο­νο­μικό ζυγό πού λα ατά τά χρό­νια πι­κρέ­μα­ται ς σταυ­ρός στούς μους μας.

διαίτερη προσοχή παιτεται στίς μεταξύ μας σχέσεις. Δι­ότι κατά τό πα­ρελ­θόν κ­κλη­σι­α­στι­κές ρι­δες συ­νε­τέ­λε­σαν στό νά πα­κο­λου­θή­σουν θνι­κές κα­τα­στρο­φές. πιτρέψτε μου νά δι­α­τυ­πώσω τή γνώμη τι στήν κρί­σιμη ατή στι­γμή τό­πος δέν ν­τέ­χει πι­πρό­σθε­τους τα­λα­νι­σμούς. χει νάγκη πο­λι­τι­κς στα­θε­ρό­τη­τας του­λά­χι­στον γιά τά τη πού κο­λου­θον. παι­τε­ται πο­λι­τική νό­τητα γιά τά πό­μενα χρό­νια ν μέσ τν συν­θη­κν πού χουν να­πτυ­χθε γύρω μας. ρό­λος μας καί θέση μας δέν ε­ναι σφα­λς νά πο­λι­τι­κο­λο­γομε. Δέν νο­ε­ται κ­κλη­σία ς θε­σμός προ­σό­μοιος τν πο­λι­τι­κν. Δέν γνω­ρί­ζει κομ­μα­τι­κές πα­ρα­τά­ξεις οτε ναμειγνύεται σέ πο­λι­τι­κές ν­τι­πα­ρα­θέ­σεις. Δέν δύ­να­ται στόσο καί νά γνο­ή­σει τά πο­λι­τικά δρώ­μενα, κλεί­νον­τας τά μά­τια μπρο­στά στά κοι­νω­νικά προ­βλή­ματα. ν­τι­θέ­τως, χει τήν πο­στολή νά μαρ­τυ­ρε στήν πράξη ναντι τν πο­λι­τι­κν ρ­χν, ταν α­τές νερ­γον ες βά­ρος το λαο ρήμην του. Χω­ρίς λοι­πόν τήν νό­τητα τν πο­λι­τι­κν μας και τή στα­θε­ρό­τητα τν βου­λευ­τι­κν δο­μν, ο θυ­σίες το λ­λη­νι­κο λαο κιν­δυ­νεύ­ουν νά πνε χαμένες, νά πέσουν στό κενό, γε­γο­νός τό ποο θά ξύ­νει τι πε­ραι­τέρω τίς κοι­νω­νι­κές νι­σό­τη­τες καί θά δώ­σει χρο σέ σους πι­βου­λεύ­ον­ται τό μέλ­λον τς χώ­ρας μας. πα­να­λαμ­βάνω τι κ­κλη­σία, ν καί φί­στα­ται τς πο­λι­τι­κο­λο­γίας, δέν δύ­να­ται στόσο νά πο­στε καί τς ε­θύ­νης της ναντι τν ν­θρώ­πων, δι­ότι φείλει νά με­τα­φέ­ρει τίς γω­νίες το λαο μας στά τα τν κυ­βερ­νών­των. Κά­ποιος νέος μου επε: «ς κά­νουν ,τι θέ­λουν· γι­ατί πο­θη­κεύ­ουν μως τό μέλ­λον μας; μες πλά θέ­λουμε νά χουμε μιά ε­και­ρία νά φτι­ά­ξουμε τή δική μας λ­λάδα». Σέ α­τήν κριβς τήν κραυγή γω­νίας πρέ­πει νά στα­θομε. Στό­χος μας δέν ε­ναι νά πι­κρί­νουμε, λλά νά να­δεί­ξουμε τίς ρ­χές καί τίς ξίες μέ τίς ποες γαλουχηθήκαμε, το Χρι­στι­α­νι­σμο καί το λ­λη­νι­σμο, ο ποες κρά­τη­σαν καί πρέ­πει νά συ­νε­χί­σουν νά κρα­τον α­τόν τόν τόπο ρ­θιο στήν στο­ρία.

κ­κλη­σία χει χρέος νά στη­ρί­ζει τόν λαό καί νά μή δι­χά­ζει τόν λαό. Δι­α­βλέπω τι τά πό­μενα τη θά ε­ναι δύ­σκολα. Χρει­ά­ζε­ται κα­θείς ξ μν νά να­λά­βει τήν ε­θύνη πού το να­λο­γε καί νά πι­δεί­ξει ρι­μό­τητα καί δι­ά­θεση γιά συ­νερ­γα­σία. Σέ ν­τί­θετη πε­ρί­πτωση κα­τά­ληξη μπο­ρε νά πο­βε λέ­θρια καί ντί τς ξό­δου πό τήν κρίση νά δηγηθομε σέ πευκταο τέλμα.

φείλω πάντως νά ε­χα­ρι­στήσω τήν λ­λη­νική Πο­λι­τεία γιά συγκεκριμένα θέματα. Μέ τή συ­νερ­γα­σία μας καί κατά τήν πα­ρελ­θοσα Συ­νο­δική Πε­ρί­οδο δόθηκαν λύσεις σε πολλές κκρεμότητες. Καρ­πός α­τς τς συ­νερ­γα­σίας εναι ο νέες νο­μο­θε­τι­κές ρυ­θμί­σεις πού νέ­κρινε Βουλή πρό λί­γων με­ρν. πι­τρέψτε μου νά τίς να­φέρω πι­γραμ­μα­τικά:

1. Κα­ταρ­γο
ν­ται τά ν­τα­πο­δο­τικά τέλη ΟΤΑ γιά λους τούς Να­ούς, νε­ξαρ­τή­τως θρη­σκείας δό­γμα­τος.

2.
πι­τρέ­πε­ται δω­ρεάν πο­λε­ο­δο­μική τα­κτο­ποί­ηση α­θαί­ρε­των κα­τα­σκευν καί βο­η­θη­τι­κν χώ­ρων καί γιά τούς ε­ρούς Να­ούς πού νή­κουν σέ ερά Προ­σκυ­νή­ματα, κ­κλη­σι­α­στικά δρύ­ματα καί κ­κλη­σι­α­στικά Μου­σεα.

3. Κα­ταρ­γε
­ται πο­χρε­ω­τική συμ­με­τοχή στά Μη­τρο­πο­λι­τικά Συμ­βού­λια Προ­ϊ­στα­μέ­νου τς ΔΟΥ καί δι­κη­γό­ρου το Νο­μι­κο Συμ­βου­λίου το Κρά­τους.

4. Ναοί καί πε­ρι­ου­σίες δι­α­λε­λυ­μέ­νων
δι­α­λυ­ό­με­νων Μο­νν πα­ρα­μέ­νουν στήν κυ­ρι­ό­τητα τς ο­κείας ε­ρς Μη­τρο­πό­λεως πε­ρι­έρ­χον­ται στήν κύ­ρια να­συ­νι­στώ­μενη Μονή.

5. Ο
σω­τε­ρι­κοί καί δρυ­τι­κοί κα­νο­νι­σμοί τν Μο­νν καί συ­χα­στη­ρίων λέγ­χον­ται καί γ­κρί­νον­ται πό τόν πι­χώ­ριο Μη­τρο­πο­λίτη καί τή ΔΙΣ.

6.
κ­κλη­σι­α­στικά κί­νητα Μη­τρο­πό­λεων, νο­ριν, πα­λαιν πι­σκο­πν τέως ρ­θο­δό­ξων χρι­στι­α­νι­κν κοι­νο­τή­των, τά ποα πά­γον­ται πλέον στήν δα­φική πε­ρι­φέ­ρεια νέων Μη­τρο­πό­λεων νο­ριν, πε­ρι­έρ­χον­ται κατά κυ­ρι­ό­τητα σέ α­τές χω­ρίς λλη πράξη, συμ­βό­λαιο ν­τάλ­λα­γμα.

7. Πα­λαιές
νο­ρίες, Μο­νές καί συ­χα­στή­ρια, πού δρύ­θη­καν πρό τς σχύος το Ν. 590/1977, νευ κ­δό­σεως ΦΕΚ δρύ­σεως, δύ­ναν­ται νά πο­δεί­ξουν τή νό­μιμη πό­στασή τους μέ πράξη τς ΔΙΣ κα­τό­πιν ε­ση­γή­σεως το πι­χω­ρίου Μη­τρο­πο­λί­του.

8. Πρά­ξεις συ­στά­σεως καί Κα­νο­νι­σμοί
δρυ­μά­των καί Προ­σκυ­νη­μά­των πού δη­μο­σι­εύ­θη­καν στό δελ­τίο «κ­κλη­σία» δύ­ναν­ται πλέον νά δη­μο­σι­ευ­θον στό ΦΕΚ μέ να­δρο­μική σχύ.

9. Τά δι­α­χω­ρι­στικά δι­α­τά­γματα το
ΟΔΕΠ καί τε­ροι πί­να­κες κι­νή­των πο­τε­λον κ το νό­μου τίτ­λους δι­ο­κτη­σίας γιά τίς Μο­νές χω­ρίς νά παι­τε­ται με­τα­γραφή τους στά ρ­μό­δια πο­θη­κο­φυ­λα­κεα.

10. Τό Πα­νελ­λή­νιο
ερό δρυμα Ε­αγ­γε­λι­στρίας Τή­νου παύει νά ξαι­ρε­ται πό τίς δι­α­τά­ξεις το Ν. 590/1977 γιά τά ερά Προ­σκυ­νή­ματα καί τούς ε­ρούς Να­ούς.

11. Προ­στί­θε­ται στή συγ­κρό­τηση το
Πο­λυ­με­λος Συμ­βου­λίου τς Ρι­ζα­ρείου Σχο­λς καί κ­πρό­σω­πος τς κ­κλη­σίας τς λ­λά­δος νευ δι­και­ώ­μα­τος ψή­φου.

12.
πι­τρέ­πε­ται νά με­τα­τάσ­σον­ται δη­μό­σιοι πάλ­λη­λοι ο ποοι εναι θε­ο­λό­γοι κ­παι­δευ­τι­κοί σέ κε­νές θέ­σεις κ­κλη­σι­α­στι­κν παλ­λή­λων τς κκλησίας τς λλάδος, τν ερν Μητροπόλεων καί στό Δι­ορ­θό­δοξο Κέν­τρο.

13. Δη­μι­ουρ­γο
ν­ται πι­μέ­ρους θέ­σεις τα­κτι­κν παλ­λή­λων σέ ε­ρές Μη­τρο­πό­λεις.

14. Κα­θί­στα­ται μό­νιμη
Μη­τρό­πολη Γου­με­νίσ­σης, ξι­ου­πό­λεως καί Πο­λυ­κά­στρου.

Τό γε­γο­νός
πίσης τι ψη­φί­στηκε νό­μος πού δί­νει τή δυ­να­τό­τητα στίς θρη­σκευ­τι­κές κοι­νό­τη­τες νά χουν ν­νομη σχέση μέ τό λ­λη­νικό κρά­τος συμ­βάλ­λει πωσ­δή­ποτε θε­τικά στή δι­ε­θν ε­κόνα τς χώ­ρας μας. ταν και­ρός νά κα­τα­νο­ή­σει στήν πράξη λ­λη­νική Πο­λι­τεία τι συ­νερ­γα­σία μέ τήν κ­κλη­σία νέ­χει πολ­λα­πλά φέλη τόσο ν­τός σο καί κτός λ­λά­δος.

Σ
ς ε­χα­ρι­στ γιά τήν προ­σοχή σας μέ­χρι στι­γμς. Χω­ρίς νά θέλω νά στε­ρήσω πε­ρισ­σό­τερο πο­λύ­τιμο χρόνο πό τόν γιο Θεσ­σα­λο­νί­κης πού χει σή­μερα τήν ε­σή­γησή του, πι­τρέψτε μου νά να­φερθ ν συ­νό­ψει καί σέ ρισμένα κόμη φλέ­γοντα ζη­τή­ματα.

Πα­ρα­κο­λου­θο
με καιρό τώρα μέ πόνο ψυ­χς τήν κρυ­θμη κα­τά­σταση στήν γ­γύς να­τολή. Ε­ναι πράγ­ματι ξαι­ρε­τικά δυ­νηρή δι­α­πί­στωση τι λες α­τές ο να­τα­ρα­χές, α­μα­το­χυ­σία καί ο βι­αι­ό­τη­τες μέ στόχο χρι­στι­α­νούς δελ­φούς μας, κτυ­λίσ­σον­ται σέ πι­φα­νες στο­ρι­κές στίες το χρι­στι­α­νι­σμο, πως Α­γυ­πτος καί Συ­ρία, σέ ερούς τόπους καί λί­κνα τς κ­κλη­σίας πού μς πα­ρέ­δω­σαν τό νομα το χρι­στι­α­νο καί γέν­νη­σαν πλ­θος γίων καί Πα­τέ­ρων μέ προ­ε­ξάρ­χοντα τόν ερό Χρυ­σό­στομο. Πρό­κει­ται γιά τρα­γω­δία βα­θύ­τατη, τς ποίας κόμη δέν γνω­ρί­ζουμε τήν κα­τά­ληξη.

Πρέ­πει πάσ
θυ­σί νά δρά­σουμε πευ­θύ­νως, άν θέ­λουμε νά πα­ρα­μεί­νουν ν ζω ο χρι­στι­α­νι­κές κοι­νό­τη­τες τν πε­ρι­ο­χν α­τν. γ­γύς να­τολή χει τό παγ­κό­σμιο προ­νό­μιο τρες μο­νο­θε­ϊ­στι­κές θρη­σκεες νά συ­νυ­πάρ­χουν ε­ρη­νικά πί α­­νες στό δα­φός της: χρι­στι­α­νι­σμός, ου­δα­ϊ­σμός καί τό σ­λάμ. ν κλεί­ψει δι­αρ­ρα­γε ατή τρι­με­ρής σορ­ρο­πία, τό πο­τέ­λε­σμα θά ε­ναι τρα­γικό. πό τή γε­ω­στρα­τη­γική της θέση, πα­τρίδα μας λει­τουρ­γε ς ο­σι­α­στι­κός πα­ρά­γον­τας γιά τήν πι­κρά­τηση τς ε­ρή­νης στό ε­ρύ­τερο χρο. ν συ­νε­χι­στον ο νο­πλες συρ­ρά­ξεις, με­γά­λος ρι­θμός προ­σφύ­γων καί με­τα­να­στν ν­δέ­χε­ται νά εσ­ρεύ­σει καί στή χώρα μας μέ πρό­βλε­πτες συ­νέ­πειες.

Ε
­ναι νάγκη νά προ­βλη­μα­τι­στομε λοι, νά κα­λέ­σουμε τόν πι­στό λαό νά νώ­σει τή φωνή του μαζί μας καί νά προ­σευ­χη­θομε Θεός νά δι­α­φυ­λά­ξει τούς δο­κι­μα­ζό­με­νους δελ­φούς μας. Ο θη­ρι­ω­δίες πού δι­α­πράτ­τον­ται ες βά­ρος τους πό τό νέ­φος το πο­λέ­μου φορ­μον­ται πό θρη­σκευ­τικό φα­να­τι­σμό. Ατή και­νο­φα­νής νε­ο­ϊσ­λα­μική πειλή πού πλώ­νε­ται πό τή Μέση να­τολή ς τά Βαλ­κά­νια πρέ­πει νά ν­τι­με­τω­πι­στε καί­ρια καί μέ σο­βα­ρό­τητα. Πρέ­πει νά κα­τα­δι­κά­ζον­ται θρη­σκεες καί ζη­λω­τές θρη­σκειν πού προ­ω­θον τόν φα­να­τι­σμό, τή βία, τή μι­σαλ­λο­δο­ξία, τόν πό­λεμο. Δέν ε­ναι δυ­να­τόν θρη­σκεες νά γί­νον­ται μέσα προ­βο­λς καί προ­κλή­σεως πο­λέ­μων, κα­τα­στρο­φς, δι­ω­γμν, πο­τι­μή­σεως καί ε­τε­λι­σμο τς ξίας το ν­θρώ­που.

Γιά τήν ο
­κο­νο­μική κρίση –δη­λαδή γιά τήν κρίση, πως κ­δη­λώ­θηκε στήν ο­κο­νο­μία– πολλά χουν ε­πω­θε. να μόνο κόμη: νά μήν γ­κα­τα­λεί­ψουμε τόν λαό μας, νά στα­θομε κοντά του. γάπη, καρ­τε­ρία, τα­πει­νό­τητα, συ­νερ­γα­σία καί λ­λη­λεγ­γύη ε­ναι ο ρε­τές πού θά λει­τουρ­γή­σουν σω­στικά καί θά τόν δη­γή­σουν νά δη­μι­ουρ­γή­σει. πο­γραμ­μίζω καί ξε­χω­ρίζω μίαν ξ α­τν, τήν ποία θά ξα­κο­λου­θήσω νά πα­να­λαμ­βάνω σο Θεός μου δί­νει ζωή, τήν ξία τς νό­τη­τας το λαο μας, ποία καί πρέ­πει νά ξε­κιν μέσα πό τή δική μας νό­τητα.

νό­τητα συ­νι­στ τήν ταυ­τό­τητα τς κ­κλη­σίας: τό γε­γο­νός τι τά πρό­σωπα πού τήν συ­να­πο­τε­λον δέν πάρ­χουν φ’ αυ­τν, με­μο­νω­μένα, καί τά χα­ρί­σματα μέ τά ποα τούς προί­κισε καί ξα­κο­λου­θε νά τούς παρ­έ­χει Θεός ε­ναι κοινά καί δέν πο­τε­λον το­μικό κτμα το κα­θε­νός. Χά­ρις το Κυ­ρίου συ­νέ­χει τήν κ­κλη­σία, δι­ότι δέν μο­νο­πω­λε­ται, λλά κ­κλη­σι­ο­ποι­ε­ται.

ο­κο­δομή λοι­πόν τς κ­κλη­σίας ε­ναι ργο κοινό λων τν με­λν Της. Μέσα πό τήν ποι­κι­λία τν χα­ρι­σμά­των καί τν νερ­γειν να­δει­κνύ­ε­ται νό­τητα καί νο­ποιός λει­τουρ­γία Της. λα τά μέλη, στω κι άν χουν δι­α­φο­ρές με­ταξύ τους, συ­νι­στον τό νω­μένο τ πί­στει, τ γάπ καί τ μο­λο­γί Σμα το Χρι­στο.

Λέ­γει
Κύ­ριος ες το κατά ω­άν­νην: «ν τούτ γνώ­σον­ται πάν­τες τι μο μα­θη­ταί στε, ἐὰν γά­πην χητε ν λ­λή­λοις» (ω. ιγ΄, 35). Χα­ρα­κτη­ρι­στικό γνώ­ρι­σμα τν πο­στό­λων δέν ε­ναι δι­ε­νέρ­γεια θαυ­μά­των, οτε ο θαυ­μα­στοί λό­γοι, λλά ν Χρι­στ γάπη καί νό­τητα.

«Το
το κε­φά­λαιον τς καθ' μς πο­λι­τείας στί», ση­μει­ώ­νει σχετικς ε­ρός Χρυ­σό­στο­μος, «τοτο γνώ­ρι­σμα, τ μ τ αυ­τν σκο­πεν μό­νον [...]· τοτο δε­γμα τς πί­στεως μέ­γι­στον· ν τούτ γρ γνώ­σον­ται, φησί, πάν­τες τι μα­θη­ταί μού στε, ἐὰν γα­πτε λ­λή­λους. γά­πην δ δεί­κνυσι γνη­σίαν ο κοι­νω­νία τρα­πέ­ζης, οδ πρόσ­ρη­σις ψιλή, οδ κο­λα­κεία η­μά­των, λλ τ δι­ορ­θ­σαι κα σκο­π­σαι τ συμ­φέ­ρον το πλη­σίον, τ τν πε­πτω­κότα δι­α­να­στ­σαι, τ τ κει­μέν χερα ρέ­ξαι τς ο­κείας με­λή­σαντι σω­τη­ρίας, κα πρ τν ο­κείων γα­θν τ το πλη­σίον ζη­τ­σαι. Τοτο γά­πης γνη­σίας. γρ γάπη τ α­τς ο βλέ­πει, λλ πρ τν α­τς τ το πλη­σίον ρ, να δι' κεί­νων τ α­τς δ».

πό πολ­λούς γί­ους δελ­φούς χουν θι­γε κατά δια­στή­ματα ποικίλα θέ­ματα πού χρή­ζουν με­λέ­της καί πε­ξερ­γα­σίας. Φρον κύ­ριο μέ­λημά μας ε­ναι νά συνεχί­σουμε τήν πο­στολή μας, τή δι­α­κο­νία το λαο το Θεο, τή δι­α­κο­νία τν ν­θρώ­πων, καί νά δώ­σουμε δι­αί­τερο βά­ρος στήν πνευ­μα­τική καλ­λι­έρ­γεια. ν­θρω­πος χω­ρίς καλ­λι­έρ­γεια καί σω­τε­ρική να­φορά στόν Θεό δέν μπο­ρε νά ν­τα­πο­κρι­θε στίς δυ­σκο­λίες καί τίς προ­κλή­σεις τς σύγ­χρο­νης πο­χς.

Περί το
ζη­τή­μα­τος τς πα­νε­ξε­τά­σεως το τρό­που κλο­γς τν ρ­χι­ε­ρέων, γιά τό πς πρέ­πει κά­ποιος νά δη­γε­ται στήν δι­α­ποί­μανση μις ε­ρς Μη­τρο­πό­λεως, χω το­πο­θε­τη­θε ρ­κε­τές φο­ρές στό πα­ρελ­θόν. Δέν πο­τε­λε μως πο­κλει­στικά δική μου ε­θύνη νά προβ ατή τή στι­γμή σέ λ­λα­γές οτε α­σθά­νο­μαι τοι­μος νά δι­α­τυ­πώσω προ­τά­σεις. παι­τε­ται νά πη­γά­σει πό λους μας τάση γιά να­θε­ω­ρή­σεις στό συγ­κε­κρι­μένο θέμα. Φρον τι σως χρειαστε νά φι­ε­ρώ­σουμε μίαν λό­κληρη ερά Σύ­νοδο τς ε­ραρ­χίας πρός συ­ζή­τη­σιν. Πρός στι­γμήν, ατό πού μες δι­α­τρα­νώ­νουμε καί πι­στεύ­ουμε ε­ναι πώς ,τι πρα­γμα­το­ποι­ε­ται ν τ κ­κλη­σί συν­τε­λε­ται μέ τή Χάρη το Θεο. Χρει­ά­ζε­ται νά τό ν­τι­λη­φθε καί λαός μας πλή­ρως ατό, τι κκλησία ν πρώτοις συ­νι­στ μυ­στή­ριο, τό ποο τε­λε­σι­ουρ­γε­ται στό πρό­σωπο κα­θε­νός ξ μν. Ε­ναι ε­ρός χ­ρος που ν­θρω­πος κα­ταλ­λάσ­σε­ται μέ τόν Θεό, μέ τόν αυτό του καί μέ τόν κό­σμο, μυ­στα­γω­γε­ται καί γι­ά­ζε­ται, βρί­σκον­τας τήν λή­θεια, τή γαλήνη καί τήν πλη­ρό­τητα.

παι­τε­ται πί­σης νά μο­νο­ή­σουμε στό θέμα τς ξι­ο­ποι­ή­σεως τς κ­κλη­σι­α­στι­κς Πε­ρι­ου­σίας. ρ­κετά βή­ματα χουν γί­νει πρός ατή τήν κα­τεύ­θυνση, μέ πιό πρό­σφατο τήν προ­ει­ρη­μένη τρο­πο­λο­γία, ποία ρ­χε­ται ες πι­στέ­γα­σμα μα­κρς πο­ρείας δραι­ώ­σεως το πα­ραί­τη­του νο­μι­κο πλαι­σίου. μ­πι­στευ­ό­μα­στε τήν Ο­κο­νο­μική μας πη­ρε­σία, πρέ­πει μως νά μο­νο­ομε καί με­ταξύ μας, δι­ότι τό ζή­τημα θέ­λει πολλή προ­σοχή. ο­κο­νο­μική νε­ξαρ­τη­σία πο­τε­λε ναγ­καο ρο γιά τήν πρό­σκο­πτη συ­νέ­χεια τς δι­α­κο­νίας μας πρός τόν λαό. σο πιό γρή­γορα λοι­πόν δο­θε δυ­να­τό­της στήν κ­κλη­σία νά πο­κτή­σει ο­κο­νο­μική νε­ξαρ­τη­σία, τόσο κα­λύ­τερα θά ε­ναι γιά λους μας καί τόν τόπο. να­μέ­νουμε νά δι­α­τυ­πω­θον προ­τά­σεις πό ξει­δι­κευ­μένα πρό­σωπα μέ γνώ­μονα τό κοινό καλό καί χι με­μο­νω­μένα συμ­φέ­ροντα.

Στό ση­με
ο ατό ζητ τή στή­ριξη καί τή συμ­βολή σας. Παρα­καλ νά φή­σουμε στήν κρη κάθε χνος κα­χυ­πο­ψίας, μι­κρό­νοιας καί πα­ρα­φι­λο­λο­γίας. πα­ραί­τη­τος κα­νό­νας ε­ναι δι­α­φά­νεια καί νη­μέ­ρωση πάντων μν περί πάσης πι­θανς προτάσεως. Δέν γνω­ρί­ζουμε τίς πο­χές πού θά λ­θουν. Χω­ρίς ο­κο­νο­μική νε­ξαρ­τη­σία θά ε­μα­στε δι­αρ­κς ο­ρα­γοί στίς ξε­λί­ξεις. Στό­χος μας δέν ε­ναι ο­κο­νο­μική δύ­ναμη, λλά, δι’ α­τς, δι­α­κο­νία καί νί­σχυση το λαο μας. Σς ε­χα­ρι­στ πό τήν καρ­διά μου, γι­ατί λη ατή ργώδης προ­σπά­θεια δέν θά ταν δυ­νατή χω­ρίς τή δική σας ρωγή. Βο­η­θ­στε λοι­πόν νά προ­χω­ρή­σουμε καί στήν λο­ποί­ηση α­τν τν ρα­μα­τι­σμν.

Σέ λί­γους μ
­νες ε­ελ­πι­στομε νά χουμε τοιμο τόν νόμο γιά τήν κ­κλη­σι­α­στική κ­παί­δευση. λα τά ρ­μό­δια Συ­νο­δικά ρ­γανα κα­λον­ται νά συν­το­νι­στον καί νά ν­τεί­νουν τήν προ­σή­λωσή τους, στε νά κα­τα­λή­ξουμε σέ α­σιο καί ο­σι­α­στικό πο­τέ­λε­σμα. Ο και­ροί πι­τάσ­σουν τήν ναγ­και­ό­τητα πεν­δύ­σεως στόν τρόπο να­δεί­ξεως ξίων κλη­ρι­κν, μέ ζλο Θεο καί γνώση, ο ποοι νά δύ­ναν­ται νά ν­τα­πο­κρι­θον στά σύγ­χρονα προ­βλή­ματα. Συ­χνά κ­κλη­σία χρη­σι­μο­ποι­ε­ται ς ε­κολο θύμα κατά τή δι­ά­θεση τν κυ­βερ­νών­των, μέ στόχο τήν πα­ρα­πλη­ρο­φό­ρηση το λαο πό τίς κά­στοτε δυ­σά­ρε­στες πο­λι­τι­κές ξε­λί­ξεις καί λλα να­φυ­ό­μενα ζη­τή­ματα. Δέν ε­ναι ρα μι­κρο­ψυ­χίας καί προσ­κολλήσεως σέ προ­κα­τα­λή­ψεις. παι­τε­ται νά πο­στη­ρί­ξουμε τό πό ψή­φι­σιν σχέ­διο νό­μου καί νά φο­σι­ω­θομε στήν ρθή κ­κλη­σι­α­στική παι­δεία τν πο­ψη­φίων κλη­ρι­κν μας.

Α
­σθά­νο­μαι τι σς χω κου­ρά­σει καί τι θεσα πολλά θέ­ματα στή δι­ά­θεση τς γά­πης σας. σφαλς θά στα­θομε στίς προ­γραμ­μα­τι­σμέ­νες ε­ση­γή­σεις τν γίων ρ­χι­ε­ρέων, θά τίς πα­ρα­κο­λου­θή­σουμε μέ προ­σοχή καί θά τίς σχο­λι­ά­σουμε μέ συν­το­μία καί σα­φή­νεια, γιά νά δη­γη­θομε σέ σω­στές κα­τευ­θύν­σεις καί πο­φά­σεις γιά τή δι­α­κο­νία, τήν νό­τητα καί τήν ο­κο­δομή το κ­κλη­σι­α­στι­κο σώ­μα­τος.

Πε­ραί­νον­τας, νι­ώθω τήν
νάγκη νά πα­νέλθω στίς θε­με­λι­ώ­δεις ρ­χές, στήν κοινή μας πί­στη τι κ­κλη­σία τς λ­λά­δος, ς α­το­κέ­φαλο τμμα τς ε­ρύ­τε­ρης ρ­θο­δο­ξίας, χει κατά πάντα τίς δυ­να­τό­τη­τες καί τίς προ­ο­πτι­κές νά πο­ρευ­θε στό μέλ­λον. ς νώ­τατο θε­σμικό Της ρ­γανο, ερά Σύ­νο­δος τς ε­ραρ­χίας χει χρέος νά μή στα­μα­τή­σει νά προ­βάλ­λει πρός τούς γ­γύς καί τούς μα­κράν τήν ο­κου­με­νι­κό­τητα το μη­νύ­μα­τος το Ε­αγ­γε­λίου – τήν νοποιό γάπη, τήν ε­ρη­νική συ­νύ­παρξη καί πρω­τί­στως τήν πίστη τι κ­κλη­σία ε­ναι ε­διος λι­μήν που ο ν­θρω­ποι μπο­ρον νά βρον γ­γύ­ηση καί σω­τη­ρία.

Ε
­χο­μαι ο ρ­γα­σίες τς πα­ρού­σης Συ­νό­δου νά ε­ο­δω­θον α­σίως καί δη­μι­ουρ­γι­κς ν Χρι­στ καί Θεός νά νι­σχύσει τόν κα­θένα στό ργο του ν­τός καί κτός α­τς τς α­θού­σης.

Σ
ς εχαριστ.