Νέα συνάντηση θα υπάρξει τον ερχόμενο Δεκέμβριο στο Ναύπλιο στα πλαίσια της πρωτοβουλίας για την αναβίωση του σιδηρόδρομου στην Πελοπόννησο. Στις 5 και 6 Δεκεμβρίου θα πραγματοποιηθεί Ελληνο-Ελβετικό Συμπόσιο προκειμένου να προχωρήσει περαιτέρω η ζύμωση για την επανενεργοποίηση του ιστορικού σιδηροδρομικού δικτύου Κόρινθος-Άργος-Ναύπλιο-Τρίπολη-Καλαμάτα.
Η πρώτη συνάντηση είχε γίνει τον περασμένο Μάρτιο με παρουσιάση μιας πρώτης πρότασης και στη συνέχεια αποστολή επίσκεψη στους Σιδηροδρομικούς Σταθμούς Τρίπολης, Παρθενίου, Ελαιοχωρίου, Ναυπλίου και Μυκηνών.
Σε αυτό το Συμπόσιο θα γίνει παρουσίαση και συζήτηση των παραμέτρων και του προγράμματος για την μελέτη σκοπιμότητας και την εκπόνηση ενός επιχειρηματικού σχεδίου που θα μπορούσε να αποτελέσει βάση για να μπορέσει τα επόμενα χρόνια να …σφυρίξει το τρένο και πάλι στις περιοχές της Κεντρικής και Νότιας Πελοποννήσου..
Η δεύτερη αυτή συνάντηση αποτελεί τη συνέχεια της Ελληνο-ελβετικής Σιδηροδρομικής εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε στις 14 – 15 Μαρτίου 2024 στην Αθήνα. Το Συμπόσιο αποτελεί μια συνεργασία του Δήμου Ναυπλιέων, της Πρεσβείας της Ελβετίας και της Ελληνικής Εταιρείας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού (ΕΛΛΕΤ).
Όπως ανέφερε στο ypodomes.com η συντονίστριά του εγχειρήματος, αρχιτέκτων πολεοδόμος και μέλος του ΔΣ της ΕΛΛΕΤ Ειρήνη Φρεζάδου, έχει ξεκινήσει μια προσπάθεια με σύμμαχο τον Ελβετό πρέσβη για να λειτουργήσει και πάλι ο σιδηρόδρομος στην ιστορική γραμμή από Κόρινθο μέχρι Καλαμάτα με τουριστικό κυρίως αντικείμενο.
Στόχος είναι σε αυτή τη φάση να παρουσιαστούν κάποια πρώτα συμπεράσματα που θα μας οδηγήσουν στην εκπόνηση μιας μελέτης σκοπιμότητας για τις παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν για να μπορέσει η γραμμή να γίνει λειτουργική και ασφαλής. “Έχει γίνει αυτοψία σε ένα τμήμα 40χλμ από το Ναύπλιο μέχρι τα Δερβενάκια και η γραμμή είναι σε σχετικά καλή κατάσταση, αυτό μας δίνει και το έναυσμα για να προσπαθήσουμε” σημειώνει κυρία Φρεζάδου.
Όπως αποκάλυψε, έχει γίνει μια πρώτη συνάντηση με Ελβετούς εμπειρογνώμονες, έδωσαν κάποιες πρώτες κατευθύνσεις για το πως θα μπορούσε να συνεχίσει αυτή η προσπάθεια. Ουσιαστικά μέσα από το πλαίσιο της μελέτης σκοπιμότητας και του business plan μπορεί να υπάρξει μια κατευθυντήρια γραμμή που τελικά θα μας οδηγήσει στην επαναλειτουργία μιας γραμμής με ιδιαίτερο φυσικό κάλλος.
Όπως υπογράμμμισε η κυρία Φρεζάδου, οι Ελβετοί λόγω της γεωγραφίας της χώρας τους έχουν μεγάλη εμπειρία από αντίστοιχα έργα και έχουμε παραδείγματα από ανάλογες τουριστικές γραμμές εκεί που μπορούν να λειτουργήσουν ως οδηγοί για τον σιδηρόδρομο στην Πελοπόννησο.
“Θα θέλαμε να να επισπεύσουμε τις διαδικασίες και έχουμε αρκετούς επιστήμονες ειδικούς που μπορούν να μας συμβουλεύσουν. Έχουμε ως πρώτο στόχο την επαναλειτουργία της γραμμής Κόρινθος-Άργος-Ναύπλιο-Τρίπολη και σε δεύτερο στάδιο την γραμμή Τρίπολη-Καλαμάτα” τονίζει η ίδια.
Σημαντικό στοιχείο της πρώτης γραμμής είναι το τρένο να φτάσει μέχρι το Ναύπλιο που αποτελεί και ένα σημαντικό τουριστικό προορισμό και να κάνει βιώσιμη την γραμμή. Με την επαναλειτουργία της γραμμής μέχρι την Τρίπολη, σύμφωνα με την κυρία Φρεζάδου, μπορεί να επαναλειτουργήσει και το μηχανοστάσιο που βρίσκεται εκεί αλλά και να δώσει “ζωή” στα ορεινά χωριά αυτής της διαδρομής.
Η δεύτερη φάση Τρίπολη-Καλαμάτα που θα μπορούσε να δώσει την ευκαιρία στην περιοχή της Καλαμάτας όχι μόνο να επανασυνδεθεί με το εθνικό δίκτυο αλλά και να λειτουργήσει στην περιοχή ένας προαστιακός σιδηρόδρομος στα πρότυπα της Πάτρας και επιπλέον να συνδεθεί και με το αεροδρόμιο.
Στο Συμπόσιο, όπως σημειώνει η κυρία Φρεζάδου, θα τεθούν οι βάσεις για την συνέχεια και στόχος είναι η μελέτη σκοπιμότητας να ολοκληρωθεί από την έναρξη της εκπόνησης του, σε διάστημα ενός έτους. Στη συνέχεια θα παραδοθεί στην Πολιτεία για να συνεχίσει με την εύρεση χρηματοδότησης και υλοποίησης. Πρόκειται για ένα πλάνο το οποίο είναι με μεσοπρόθεσμο στόχο καθώς είμαστε στα πρώτα βήματα μιας δύσκολης άσκησης.
Η πρωτοβουλία αυτή φιλοδοξεί να αναβιώσει όχι μόνο τον σιδηροδρομικό τουρισμό και να βάλει ξανά στον χάρτη την ανατολική, κεντρική και νότια Πελοπόννησο, αλλά και συμβάλλει στην ανάπτυξη της περιοχής, στην αύξηση του τουριστικού ρεύματος και του σιδηροδρομικού και ορεινού τουρισμού αλλά και να συνδράμει στην κοινωνική ανασυγκρότηση των περιοχών αυτών.
Σημαντικό στοιχείο στον σιδηροδρομικό τουρισμό είναι πως έχει διάρκεια όλο το χρόνο και από παραδείγματα σε άλλες χώρες, όπως η Ελβετία μπορεί να είναι και βιώσιμος, εφόσον μπορεί να προσελκύσει τον απαραίτητο αριθμό χρηστών.
Συνδυαστικά θα δώσει την ευκαιρία μετακίνησης με το τρένο στις αστικές περιοχές της Πελοποννήσου όπως το Άργος, το Ναύπλιο, η Τρίπολη και η Καλαμάτα και η επανασύνδεση με νέους όρους με το εθνικό δίκτυο.
Η πρώτη συνάντηση είχε γίνει τον περασμένο Μάρτιο με παρουσιάση μιας πρώτης πρότασης και στη συνέχεια αποστολή επίσκεψη στους Σιδηροδρομικούς Σταθμούς Τρίπολης, Παρθενίου, Ελαιοχωρίου, Ναυπλίου και Μυκηνών.
Σε αυτό το Συμπόσιο θα γίνει παρουσίαση και συζήτηση των παραμέτρων και του προγράμματος για την μελέτη σκοπιμότητας και την εκπόνηση ενός επιχειρηματικού σχεδίου που θα μπορούσε να αποτελέσει βάση για να μπορέσει τα επόμενα χρόνια να …σφυρίξει το τρένο και πάλι στις περιοχές της Κεντρικής και Νότιας Πελοποννήσου..
Η δεύτερη αυτή συνάντηση αποτελεί τη συνέχεια της Ελληνο-ελβετικής Σιδηροδρομικής εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε στις 14 – 15 Μαρτίου 2024 στην Αθήνα. Το Συμπόσιο αποτελεί μια συνεργασία του Δήμου Ναυπλιέων, της Πρεσβείας της Ελβετίας και της Ελληνικής Εταιρείας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού (ΕΛΛΕΤ).
Όπως ανέφερε στο ypodomes.com η συντονίστριά του εγχειρήματος, αρχιτέκτων πολεοδόμος και μέλος του ΔΣ της ΕΛΛΕΤ Ειρήνη Φρεζάδου, έχει ξεκινήσει μια προσπάθεια με σύμμαχο τον Ελβετό πρέσβη για να λειτουργήσει και πάλι ο σιδηρόδρομος στην ιστορική γραμμή από Κόρινθο μέχρι Καλαμάτα με τουριστικό κυρίως αντικείμενο.
Στόχος είναι σε αυτή τη φάση να παρουσιαστούν κάποια πρώτα συμπεράσματα που θα μας οδηγήσουν στην εκπόνηση μιας μελέτης σκοπιμότητας για τις παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν για να μπορέσει η γραμμή να γίνει λειτουργική και ασφαλής. “Έχει γίνει αυτοψία σε ένα τμήμα 40χλμ από το Ναύπλιο μέχρι τα Δερβενάκια και η γραμμή είναι σε σχετικά καλή κατάσταση, αυτό μας δίνει και το έναυσμα για να προσπαθήσουμε” σημειώνει κυρία Φρεζάδου.
Όπως αποκάλυψε, έχει γίνει μια πρώτη συνάντηση με Ελβετούς εμπειρογνώμονες, έδωσαν κάποιες πρώτες κατευθύνσεις για το πως θα μπορούσε να συνεχίσει αυτή η προσπάθεια. Ουσιαστικά μέσα από το πλαίσιο της μελέτης σκοπιμότητας και του business plan μπορεί να υπάρξει μια κατευθυντήρια γραμμή που τελικά θα μας οδηγήσει στην επαναλειτουργία μιας γραμμής με ιδιαίτερο φυσικό κάλλος.
Όπως υπογράμμμισε η κυρία Φρεζάδου, οι Ελβετοί λόγω της γεωγραφίας της χώρας τους έχουν μεγάλη εμπειρία από αντίστοιχα έργα και έχουμε παραδείγματα από ανάλογες τουριστικές γραμμές εκεί που μπορούν να λειτουργήσουν ως οδηγοί για τον σιδηρόδρομο στην Πελοπόννησο.
“Θα θέλαμε να να επισπεύσουμε τις διαδικασίες και έχουμε αρκετούς επιστήμονες ειδικούς που μπορούν να μας συμβουλεύσουν. Έχουμε ως πρώτο στόχο την επαναλειτουργία της γραμμής Κόρινθος-Άργος-Ναύπλιο-Τρίπολη και σε δεύτερο στάδιο την γραμμή Τρίπολη-Καλαμάτα” τονίζει η ίδια.
Σημαντικό στοιχείο της πρώτης γραμμής είναι το τρένο να φτάσει μέχρι το Ναύπλιο που αποτελεί και ένα σημαντικό τουριστικό προορισμό και να κάνει βιώσιμη την γραμμή. Με την επαναλειτουργία της γραμμής μέχρι την Τρίπολη, σύμφωνα με την κυρία Φρεζάδου, μπορεί να επαναλειτουργήσει και το μηχανοστάσιο που βρίσκεται εκεί αλλά και να δώσει “ζωή” στα ορεινά χωριά αυτής της διαδρομής.
Η δεύτερη φάση Τρίπολη-Καλαμάτα που θα μπορούσε να δώσει την ευκαιρία στην περιοχή της Καλαμάτας όχι μόνο να επανασυνδεθεί με το εθνικό δίκτυο αλλά και να λειτουργήσει στην περιοχή ένας προαστιακός σιδηρόδρομος στα πρότυπα της Πάτρας και επιπλέον να συνδεθεί και με το αεροδρόμιο.
Στο Συμπόσιο, όπως σημειώνει η κυρία Φρεζάδου, θα τεθούν οι βάσεις για την συνέχεια και στόχος είναι η μελέτη σκοπιμότητας να ολοκληρωθεί από την έναρξη της εκπόνησης του, σε διάστημα ενός έτους. Στη συνέχεια θα παραδοθεί στην Πολιτεία για να συνεχίσει με την εύρεση χρηματοδότησης και υλοποίησης. Πρόκειται για ένα πλάνο το οποίο είναι με μεσοπρόθεσμο στόχο καθώς είμαστε στα πρώτα βήματα μιας δύσκολης άσκησης.
Η πρωτοβουλία αυτή φιλοδοξεί να αναβιώσει όχι μόνο τον σιδηροδρομικό τουρισμό και να βάλει ξανά στον χάρτη την ανατολική, κεντρική και νότια Πελοπόννησο, αλλά και συμβάλλει στην ανάπτυξη της περιοχής, στην αύξηση του τουριστικού ρεύματος και του σιδηροδρομικού και ορεινού τουρισμού αλλά και να συνδράμει στην κοινωνική ανασυγκρότηση των περιοχών αυτών.
Σημαντικό στοιχείο στον σιδηροδρομικό τουρισμό είναι πως έχει διάρκεια όλο το χρόνο και από παραδείγματα σε άλλες χώρες, όπως η Ελβετία μπορεί να είναι και βιώσιμος, εφόσον μπορεί να προσελκύσει τον απαραίτητο αριθμό χρηστών.
Συνδυαστικά θα δώσει την ευκαιρία μετακίνησης με το τρένο στις αστικές περιοχές της Πελοποννήσου όπως το Άργος, το Ναύπλιο, η Τρίπολη και η Καλαμάτα και η επανασύνδεση με νέους όρους με το εθνικό δίκτυο.