Άγνωστοι δράστες έγραψαν συνθήματα για τα Τέμπη προκαλώντας φθορές στο παλιό τελωνείο του Ναυπλίου, το οποίο μάλιστα μετά από πολύμηνες εργασίες του Υπουργείου Πολιτισμού είναι σχεδόν έτοιμο να παραδοθεί.
Η ενέργεια αυτή δεν μόνο προκαλεί υλικές ζημιές, αλλά και προσβάλλει την ιστορική αξία του μνημείου.
Είναι σημαντικό να διαχωριστούν οι τρόποι έκφρασης της κοινωνικής δυσαρέσκειας από πράξεις που βλάπτουν την κοινή κληρονομιά.
Είναι σημαντικό να διαχωριστούν οι τρόποι έκφρασης της κοινωνικής δυσαρέσκειας από πράξεις που βλάπτουν την κοινή κληρονομιά.
Οι αρχές έχουν να λάβουν τα απαραίτητα μέτρα για την αποκατάσταση της ζημιάς, αλλά και για την πρόληψη παρόμοιων επεισοδίων στο μέλλον.
Παράλληλα, η κοινωνία οφείλει να αναλογιστεί τους τρόπους με τους οποίους εκφράζει την αγανάκτησή της, χωρίς να υπονομεύει την πολιτιστική και ιστορική της ταυτότητα.
Το παλιό τελωνείο του Ναυπλίου
Πρόκειται για ένα ενδιαφέρον ισόγειο κτίριο που περιβάλλεται από τους δρόμους Μπουμπουλίνας, Μπλέσση και Όθωνος και καταλαμβάνει ένα οικοδομικό τετράγωνο (αριθμός 110). Το κτίριο υπάγεται στην ιδιοκτησία του Υπουργείου Οικονομικών, στέγαζε το Τελωνείο Ναυπλίου και εξυπηρετούσε την κίνηση του λιμανιού της πόλης. Σήμερα το κτίριο δε στεγάζει καμία χρήση και βρίσκεται σε καλή κατάσταση.
Επίσης το συγκεκριμένο κτίριο παρουσιάζει αρκετά κοινά στοιχεία με το Παλάτι της Δούκισσας της Πλακεντίας (Βυζαντινό Μουσείο της Αθήνας, αποδεδειγμένα έργο του Κλεάνθη) όπως «την ίδια απομόνωση του κέντρου και την προτίμηση για μεσαία τόξα και την διανοημένη γαλήνη». Τέλος το τελωνείο παρουσιάζει απλές και αυστηρές μορφές, τονισμένες με διαφορετικό υλικό, καμάρες και πλαίσια παραθύρων που αποτελούν βασικά χαρακτηριστικά της αρχιτεκτονικής του Κλεάνθη.
Πρόκειται για ένα ενδιαφέρον ισόγειο κτίριο που περιβάλλεται από τους δρόμους Μπουμπουλίνας, Μπλέσση και Όθωνος και καταλαμβάνει ένα οικοδομικό τετράγωνο (αριθμός 110). Το κτίριο υπάγεται στην ιδιοκτησία του Υπουργείου Οικονομικών, στέγαζε το Τελωνείο Ναυπλίου και εξυπηρετούσε την κίνηση του λιμανιού της πόλης. Σήμερα το κτίριο δε στεγάζει καμία χρήση και βρίσκεται σε καλή κατάσταση.
Το οικοδόμημα είναι κατασκευασμένο με ισόδομη λιθοκατασκευή και είναι απόλυτα συμμετρικό. Η όψη του χωρίζεται σε τρία μέρη. Υπάρχει μία κεντρική στοά με τρία τόξα, σε μικρή προεξοχή και δύο ακραίες παραστάδες. Οι ακρογωνιακοί λίθοι σε προεξοχή είναι εμφανείς στο κτίριο ενώ το υπόλοιπο μέρος του τοίχου είναι επιχρισμένο. Τα ανοίγματα είναι τοξωτά, ορθογώνια και στρογγυλά με λίθινο πλαίσιο με γείσο και κλειδί στο ψηλότερο τμήμα του πλαισίου. Το κτίριο καλύπτεται με τετράριχτη στέγη με γείσο από λίθο, μιμούμενο τα λαϊκά γείσα καμπυλόμορφου σχήματος. Το κτίριο δε μπορεί να καταταχθεί σε μία συγκεκριμένη ρυθμολογία κτιρίων.
Σύμφωνα με την ιστορικό τέχνης Σεμνή Καρούζου, το τελωνείο φαίνεται ότι είναι έργο του Σταμάτη Κλεάνθη. Του το αποδίδει από τη μία για συναισθηματικούς λόγους αλλά από την άλλη ενισχύει αυτή την άποψη με αρκετά επιχειρήματα. Ο Καποδίστριας είχε διορίσει τον Κλεάνθη ως επίσημο αρχιτέκτονα της Κυβέρνησης και γνωρίζοντας ότι είχε εργαστεί στο Ναύπλιο κατασκευάζοντας κρατικά κτίρια του αποδίδει τα σχέδια του τελωνείου.
Σύμφωνα με την ιστορικό τέχνης Σεμνή Καρούζου, το τελωνείο φαίνεται ότι είναι έργο του Σταμάτη Κλεάνθη. Του το αποδίδει από τη μία για συναισθηματικούς λόγους αλλά από την άλλη ενισχύει αυτή την άποψη με αρκετά επιχειρήματα. Ο Καποδίστριας είχε διορίσει τον Κλεάνθη ως επίσημο αρχιτέκτονα της Κυβέρνησης και γνωρίζοντας ότι είχε εργαστεί στο Ναύπλιο κατασκευάζοντας κρατικά κτίρια του αποδίδει τα σχέδια του τελωνείου.
Επίσης το συγκεκριμένο κτίριο παρουσιάζει αρκετά κοινά στοιχεία με το Παλάτι της Δούκισσας της Πλακεντίας (Βυζαντινό Μουσείο της Αθήνας, αποδεδειγμένα έργο του Κλεάνθη) όπως «την ίδια απομόνωση του κέντρου και την προτίμηση για μεσαία τόξα και την διανοημένη γαλήνη». Τέλος το τελωνείο παρουσιάζει απλές και αυστηρές μορφές, τονισμένες με διαφορετικό υλικό, καμάρες και πλαίσια παραθύρων που αποτελούν βασικά χαρακτηριστικά της αρχιτεκτονικής του Κλεάνθη.
Αρχικά η χρονολογία ανέγερσης του τελωνείου τοποθετείται περίπου το 1830 αλλά σύμφωνα με κάποια νεότερα στοιχεία, φαίνεται ότι κτίστηκε μετά το Μάιο του 1835. Από το διάταγμα «περί συστάσεως διαμετακομίσεως εν Ναυπλίω και Πάτρας» της 15/27 Μαΐου 1835 γίνεται κατανοητό ότι η αντιβασιλεία αποφάσισε την ίδρυση καταστήματος διαμετακόμισης στο Ναύπλιο.
Συγκεκριμένα το τελωνείο ή «κατάστημα δι’ ατελώνιστα ξένης επικρατείας είδη» (όπως αναφέρει το διάταγμα), πρόκειται να πραγματοποιηθεί μετά την 1/13 Ιουλίου 1835. Λαμβάνοντας υπόψη τα νέα αυτά στοιχεία συμπεραίνεται ότι το κτίριο δεν ανεγέρθηκε κατά την περίοδο κυβέρνησης του Καποδίστρια αλλά δεν αποκλείεται βέβαια και το ενδεχόμενο να είχε ανατεθεί από τότε το έργο στον Κλεάνθη.
Συγκεκριμένα το τελωνείο ή «κατάστημα δι’ ατελώνιστα ξένης επικρατείας είδη» (όπως αναφέρει το διάταγμα), πρόκειται να πραγματοποιηθεί μετά την 1/13 Ιουλίου 1835. Λαμβάνοντας υπόψη τα νέα αυτά στοιχεία συμπεραίνεται ότι το κτίριο δεν ανεγέρθηκε κατά την περίοδο κυβέρνησης του Καποδίστρια αλλά δεν αποκλείεται βέβαια και το ενδεχόμενο να είχε ανατεθεί από τότε το έργο στον Κλεάνθη.