Μπορείτε να επικοινωνείτε στο email

studiopressbg@gmail.com

27 Φεβρουαρίου 2025

ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΜΑΘΗΜΑ

ΝΑΥΠΛΙΟ


π. Δημητρίου Μπόκου

Η παρακοή των Πρωτοπλάστων που δρομολόγησε κοσμογονικές ανακατατάξεις, η παρά πάσαν ελπίδα τους απώλεια του Παραδείσου και η ανεπιθύμητη εξορία τους στον τόπο των τριβόλων και των ακανθών, είναι τα αρχέγονα συγκλονιστικά γεγονότα που έρχονται προ οφθαλμών μας εν όψει της αρχόμενης Μεγάλης Σαρακοστής (Κυριακή της Τυρινής).

Στον Παράδεισο ο άνθρωπος είχε επιφορτισθεί με μικρή άσκηση νηστείας. Απορρίπτοντας όμως το μικρό αυτό φορτίο, ενεπλάκη αντιστρόφως στη γη σε σκληρό αδιέξοδο αγώνα. Ο μικρός περιορισμός στον Παράδεισο απέβλεπε στην εξάσκηση του αυτεξουσίου, ήταν ένας μικρός αγώνας για να δοκιμάσει την ελεύθερη θέλησή του.

Όντως ο άνθρωπος έφερε σε οριακό σημείο το αυτεξούσιό του, επιλέγοντας αμφισβήτηση της θεϊκής αυθεντίας, απόρριψη του θείου θελήματος. Η διάρρηξη της σχέσης του με τον Θεό τον κατέστησε ανάξιο του Παραδείσου. Χοϊκός ων, κατήντησε «εις γην, εξ ης ελήφθη». Στο εξής ο αγώνας, τόσο για επιβίωση, όσο και για επάνοδο «εις το αρχαίον κάλλος», θα είναι τραχύς και μόνιμος, αν και ατελέσφορος.

Εξ αρχής λοιπόν η νηστεία υπήρξε και παραμένει εσαεί το πρώτο μάθημα άσκησης. Αποσκοπεί στον περιορισμό του εγωκεντρικού θελήματος, γι’ αυτό και εκτείνεται στη σύνολη ζωή του ανθρώπου. Οριοθετεί όλες τις περιοχές των κινήσεων της ψυχής, περιορίζοντας με το άριστο μέτρο του Θεού την ενέργεια των ψυχοφθόρων παθών. Αυτονόμηση της νηστείας από τη λοιπή συνολική προσπάθεια κατά των παθών δεν είναι νοητή. Αν συμβεί κάτι τέτοιο, ο άνθρωπος δεν ανεβαίνει, αλλά συνεχίζει να κατρακυλά, διαιωνίζοντας την αρχική συντριπτική του πτώση.

Άδικα λοιπόν καμαρώνει για τη νηστεία του όποιος νηστεύει μόνο από φαγητά, χωρίς να καθαρίζεται από τα πάθη. Νηστεία, που δεν προξενεί διόρθωση του ανθρώπου, «ως ψευδής μισείται παρά Θεού». Ο άνθρωπος τότε «τοις κακίστοις δαίμοσιν ομοιούται», που δεν τρώνε ποτέ. Τραγικό η νηστεία σου να σε εξομοιώνει με τους δαίμονες! Και αχρηστεύεται η νηστεία, όταν δεν επιτελεί τον σκοπό της, όταν δεν περιορίζει τις εγωκεντρικές επιθυμίες, όταν δεν οδηγεί στις αρετές και ιδιαίτερα στην ταπείνωση, το μόνο που φοβούνται οι δαίμονες.

Όντως ο διάβολος δεν φοβάται μεμονωμένα τη νηστεία μας. Ομολογεί στον αββά Μακάριο: «Ό,τι κάνεις, το κάνω κι εγώ και μάλιστα καλύτερα από σένα. Νηστεύεις εσύ; Εγώ δεν τρώγω καθόλου. Αγρυπνείς εσύ; Εγώ δεν κοιμάμαι καθόλου. Ένα μόνο υπάρχει που με νικάς». «Ποιο είναι αυτό;» ρωτάει ο αββάς Μακάριος. «Η ταπείνωσή σου. Γι’ αυτό δεν μπορώ να σε νικήσω» (από το Γεροντικό). Αξίζει πράγματι η νηστεία μόνο όταν πολεμάει τα εγωκεντρικά μας πάθη.

Η δική σου νηστεία πού σε οδηγεί; Στη σωτήρια ταπείνωση ή στη δαιμονική έπαρση;

Καλή, ευλογημένη εβδομάδα! Καλό μήνα! Καλή Σαρακοστή!

ΘΕΙΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ (2-8 ΜΑΡ. 2025)

(για τους εντοπίους)

1. Κάθε πρωί, Όρθρος-Ώρες-Εσπερινός Μεγ. Τεσσαρακοστής, ώρα 7.00-9.00 π. μ.

2. Κάθε Δευτέρα, Τρίτη και Πέμπτη βράδυ, Μέγα Απόδειπνο (με τμήμα του Μεγ. Κανόνος κατά την α΄ εβδομάδα), ώρα 7.00-8.00 μ. μ. περίπου.

3. Την Κυριακή της Τυρινής, 2-3-2025, της αγίας Ευθαλίας και του νέου αγίου Νικολάου Πλανά (1932), ώρα 7.00-10.00 π. μ. Την Κυριακή βράδυ, ο Α΄ Κατανυκτικός Εσπερινός (της συγχωρήσεως), στον Ιερό Ναό μας, ώρα 7.00-8.15 μ. μ.

4. Την Καθαρά Δευτέρα βράδυ, 3-3-2025, Μέγα Απόδειπνο (Μονοεκκλησία στον Ναό μας) (με τμήμα του Μεγ. Κανόνος), ώρα 7.00-8.00 περίπου.

5. Την Τετάρτη, 5-3-2025, πρωινή Προηγιασμένη Θεία Λειτουργία, ώρα 6.30-9.00 π. μ.

6. Την Παρασκευή, 7-3-2025, πρωινή Προηγιασμένη Θεία Λειτουργία, ώρα 6.30-9.00 π. μ.

7. Την Παρασκευή βράδυ, 7-3-2025, Χαιρετισμοί (Α΄ Στάση), ώρα 7.45-9.00 μ. μ. περίπου.

8. Το Σάββατο, 8-3-2025, το διά κολλύβων θαύμα του αγίου Θεοδώρου, ώρα 7.00-9.30 π. μ.

9. Το Σάββατο βράδυ, 8-3-2025, Θ΄ Ώρα-Εσπερινός-Μικρό Απόδειπνο, ώρα 6.00-7.15 μ. μ.

10. Καθημερινά, ώρα 6.00-7.00 μ. μ., Ιερά Εξομολόγηση (πλην Σαββάτου-Κυριακής). Άλλες ώρες με ραντεβού (τηλ. 6980 898 504).

«Αντιύλη». Ι. Ν. Αγ. Βασιλείου, Πρέβεζα Τηλ. 26820 25861/6980 898 504. E-mail: antiyli.gr@gmail.com


Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναγνώστες